Customer Login

Lost password?

View your shopping cart

Blog

کنفرانس و نمایشگاه پاریس

کنفرانس و نمایشگاه پاریس

کنفرانس و نمایشگاه پاریس ۱۰ فروردین۱۳۸۸

اندیشه برگزاری نمایشگاه آثار معماران فرانسوی در ایران، در سفرهایی که برای جمع آوری اسناد و مدارک و گفتگو با متخصصان و پژوهشگران مقیم پاریس از چند سال قبل آغاز شد، شکل گرفت.
سه معمار فرانسوی، که در ابتدای قرن بیستم در طراحی و ساخت آثار متعددی در ایران مشارکت داشتند و کارهایشان در نمایشگاه ارائه شد، عبارت بودند از: آندره گدار (۱۸۸۱تا ۱۹۶۵)، ماکسیم سیرو (۱۹۰۷ تا ۱۹۷۶) و رولان دوبرول (۱۹۰۷ تا ۱۹۸۳)؛ بروشور شش برگی مستقلی نیز برای آثار معماران فوق به دو زبان فارسی و فرانسه به چاپ رسید.
نمایشگاه مقارن با بیست و پنجمین سالگرد تشکیل گروه معماری دوران تحول در ایران، در دو روز اول و دوم در محل خانۀ فرهنگ منطقۀ ۱۵ پاریس برگزار شد. برنامه روز اول آوریل شامل خوش آمدگویی رئیس انجمن معماران ایرانی در فرانسه، معرفی افراد گروه معماری دوران تحول توسط دکتر هوشنگ اعتضاد، مجری برنامه، شامل تاریخچۀ گروه، اهداف، حوزۀ فعالیت ها، آثار منتشر شده و انتشارات آینده، برنامه آینده (تداوم پژوهش و توسعه شاخه های آن)، نمایش اسلاید همراه با موسیقی: سیری در معماری دوران تحول در ایران، و معرفی آثار سه معمار فرانسوی در ایران بود. در پایان پرسش و پاسخ هم صورت گرفت و حاضران سوالاتی در مورد تعریف دوران تحول در ایران، NGO بودنِ گروه معماری دوران تحول، نقش معماران سایر کشورها در عمران کشور در همان دوران، تغییر مصالح مصرفی در آثار معماران، تعریف دقیق تر از معماری آرت دکو، دوره بندی سایر معماران دوران تحول و در نهایت امکان برگزاری نمایشگاه در لندن و کالیفرنیا مطرح کردند. در انتهای برنامه رئیس انجمن ضمن تشکر از مدعوین و بازدیدکنندگان، پیام کتبی معماران بنام مقیم در کشورهای دیگر از جمله هوشنگ سیحون، امیر نصرت منقح، فیروز ادب و احسان یارشاطر (از طرف دانشنامۀ ایرانیکا) را قرائت کردند.
در این مراسم آقایان کامران دیبا، محمدرضا مقتدر و دیگر معماران مقیم پاریس نیز شرکت داشتند.

news4-1 news4-2 news4-3