Customer Login

Lost password?

View your shopping cart

Blog

رونمایی کتاب معماری وارطان هوانسیان

رونمایی کتاب معماری وارطان هوانسیان

رونمایی کتاب معماری وارطان هوانسیان ۲۶ دی ۱۳۸۷ خانۀ هنرمندان ایران.

در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۸۷ در تالار بتهون مجموعه خانۀ هنرمندان، برگزار شد. ابتدای این مراسم که شامل دو بخش بود، آقای حمیدرضا ناصرنصیر مجری برنامه چنین گفت: «امشب به بهانۀ چاپ کتاب معماری وارطان هوانسیان می خواهیم به گذشته ای نه چندان دور برویم؛ به مبدا دوران تحول، به فصل نخستین دیدار جهان کهن سال ایرانی با عروسی دلنشین و دوست داشتنی که سبب شد این پیر سالخورده؛ یعنی جامعۀ سنت مدار ایرانی خیلی زود دل ببازد و خرقۀ دیرین عزلت و گوشه نشینی را فرو گذارد و به هیبت جوانی دل داده و آراسته درآید و از کنج خلوت خویش به خیابان بیاید و با نگاه افسون زدۀ خود به چشم انداز وسوسه کنندۀ جهان مدرن چشم بدوزد.»
در بخش نخست این مراسم، دو تن از اعضای گروه معماری دوران تحول، آقایان بیژن شافعی و ویکتور دانیل، دربارۀ تاریخچه و ابعاد فعالیت این گروه، پژوهش ها و اهداف آن توضیح دادند. در بخش دوم مراسم، آقایان دکتر صارمی، اسکندر مختاری و عضو دیگر گروه معماری دوران تحول آقای سهراب سروشیانی نکات مهمی را در مورد معماری دوران تحول در ایران به ویژه معماری وارطان هوانسیان یادآور شدند.
اسکندر مختاری در سخنان خود در مورد ویژگی های معماری وارطان هوانسیان اظهار داشتند: «وارطان هوانسیان، برخلاف بسیاری از معماران دیگر، کار خود را از نقطۀ اوج شروع کرد ولیکن در اوج به پایان نرساند به طوری که اولین اثرش یک شاهکار معماری است و اگر ما اثر آخر وی را با آثار اولیه اش مقایسه کنیم تفاوت عمدهای خواهیم دید.
این کتاب توانسته معرفی باشد برای آغازگری که شاید بتوان گفت بنیانگذار معماری مدرن در ایران بود. همچنین این کتاب نشانگر این موضوع است که معماری ارزش میراثی دارد و بخشی از تحولات تاریخی ایران محسوب میشود.»

news3-1 news3-2 news3-3